top of page
Zoeken

Common sense in communicatie

  • peterbackx3
  • 28 nov 2024
  • 2 minuten om te lezen

Common sense in communicatie


In CommSense zit ‘common sense’ en dat is geen toeval. Gezond verstand is de basis voor efficiënte communicatie. Dat lijkt vanzelfsprekend maar is het niet. Common sense is niet zo common. Met gezond verstand communiceren vereist een grondige kennis van de materie. Het vereist ook algemene logica en een scherp bewustzijn van de impact van woorden en beelden.


Common sense in communicatie is een subtiele kunst die recht doet aan nuances en gevoeligheden. Voer je bijvoorbeeld het woord namens een professionele organisatie, dan moet je helder kunnen balanceren tussen de verwachtingen van je leden en van je publiek.


Hoef ik erop te wijzen dat ‘common sense’ en ‘no nonsense’ niet alleen rijmen maar ook semantisch in elkaars verlengde liggen? Communicatie, daar ben ik van overtuigd, is vooral gebaat met sobere degelijkheid, niet met toeters en bellen.


Bij gezond verstand denk ik daarnaast ook aan transparantie en authenticiteit. In een tijdperk van sociale media en directe feedback zijn dat essentiële factoren om een boodschap krachtig over te brengen. Een boodschap die doordrongen is van gezond verstand, is begrijpelijk, toegankelijk en overtuigend en helpt je als organisatie een solide reputatie uit te bouwen.


Maar laten we wel wezen, met alleen gezond verstand komen we er niet. Wil je als organisatie efficiënt en doelgericht communiceren, dan komt er ook een belangrijke dosis strategie en analytisch inzicht aan te pas. De mate waarin organisaties erin slagen om strategie en doelgerichtheid in te bouwen in hun externe communicatie bepaalt hun succes. 


Waarom dat zo is? Omdat een goed doordachte strategie het verschil maakt tussen reactief handelen en proactief leiderschap tonen. Zo transformeer je communicatie van een ondersteunende functie naar een strategisch wapen waarmee organisaties zich kunnen onderscheiden van de concurrentie.


Doelgerichte communicatie zorgt ervoor dat je boodschap aankomt en daadwerkelijk het gewenste resultaat oplevert. Dat maakt het verschil tussen ‘gehoord’ worden in het maatschappelijk debat of ‘niet gehoord’ worden. Tussen uitgenodigd worden voor een interview of een studiogesprek of niet uitgenodigd worden. Het verschil tussen ‘zichtbaar’ zijn als organisatie, of ‘onzichtbaar’ blijven.

 

Kortom, organisaties en hun woordvoerders die het belang van intelligente en strategische communicatie inzien en erin willen investeren, creëren voor zichzelf een belangrijk concurrentievoordeel.

 

Ben jij klaar om jouw organisatie naar het volgende niveau te tillen?

 

 

 
 
 

Opmerkingen


  • LinkedIn

©2024 door CommSense. Met trots gemaakt met Wix.com

bottom of page